FİKRİ VE
SINAİ MÜLKİYET
- 1)SINAİ HAKLAR
- Patent
- Marka
- Domain
vs
- 2)FİKRİ HAKLAR
- Eser
hakkı
- Telif
hakkı
- Sınai haklarda gayrimaddi ( soyut)
mülkiyet hakkı vardır
- Fikri Mülkiyet Hakları ve
Özellikleri
- Bu haklar soyuttur eşyadan bağımsızdır
Örneğin markanın ayrım gücü soyuttur elle
tutulamaz
- Fikri haklarda ülkesellik prensibi
geçerlidir
Örneğin Almanya'da da bu haklarını
korunabilmesi için Almanya'da da marka tescili yapılmalıdır
- Fikri haklar süreye tabidir
Kişi ölene kadar Fikri
mülkiyetin manevi ve mali haklarını kullanır öldükten sonra ise mirasçılar mali
hakkı ancak 70 yıl boyunca kullanabilir
Burada süreyle sınırlandırılması kamunun
bu ürünü daha rahat kullanabilmesi içindir çünkü 70 yıl sonra o ürün kamuya mal
olur
- Bu haklar hukuk işleme konu olur
- Sahibine mutlak bir hak verir ( Herkese
karşı ileri sürülebilir)
- PATENT ŞARTLARI
- Yeni olacak bu yenilik dünyada her yerde
yeni sayılacak yani sadece bir ülkede yeni sayılması yeterli değil
- Sanayiye uygulanabilir olmalı
- Çok
basit bir şey değil işe yarayacak bir şey olmalı
- Marka nedir? ( Sınai mülkiyet kanunu m4)
- Herhangi
birisi marka sahibi olabilir
- Adi
ortaklık marka sahibi olamaz çünkü adi ortaklığın kişiliği yok.
Ortaklar marka üzerinde elbirliği mülkiyete sahip olacağından ortaklığın kişiliği olmalıdır
- Madde 4- (1)
Marka, bir teşebbüsün mallarının veya hizmetlerinin diğer teşebbüslerin mallarından veya
hizmetlerinden ayırt edilmesini sağlaması ve marka sahibine
sağlanan korumanın konusunun açık ve kesin
olarak anlaşılmasını sağlayabilecek şekilde sicilde gösterilebilir olması şartıyla kişi adları dâhil
sözcükler, şekiller, renkler, harfler, sayılar, sesler ve malların veya
ambalajlarının biçimi olmak üzere her tür işaretten oluşabilir.
- Marka mal markaları ve hizmet markaları
olarak ikiye ayrılır
- Mal
markaları >>> Sırma markasıdır
- Hizmet
markalarına örnek ise >>> Türk
Hava Yollarıdır
- Sky
kelimesi örneğin bir televizyon kanalı markasıdır bunu aynı veya benzer alanlarda başkaları marka
olarak alamaz
- Biri sky kelimesini televizyonda kanal adı olarak biri ise
yiyecekte kullanacak burada sorun yok ama istisnası şudur ki dünya çapında
kullanılan bir marka ise Örneğin Coca Cola eti gibi artık Bu markayı farklı alanlarda da kullanamaz Eğer
bu marka tanımıyorsa sorun yok
- örneğin
Kale adlı yoğurt markası tanınan bir marka kale markasını bir firma da anahtar markasi
ismi olarak kullanmak istiyor burada daha önceden kale markası yoğurt
markası olarak tanındığı için ve ün saldığı için insanlarda bu markaya bir
güven vardır Bu sebeple anahtar markasının da bu markaya ait olduğunu
düşünerek insanlar buradan alışveriş eder bu ise markaya tecavüzdür
- Ama
eğer kare markası tanınmamış bir marka olsaydı bu durum olmayacaktı
- Herkesin kullanacağı ifade marka olarak
tescil edilemez çünkü ayırt edici özelliği yok örneğin Dönerci kelimesi
- Marka olabilmesi için açık ve kesin olarak
anlaşılabilir şekilde ve sicilde gösterilebilir olması gerekir aynı
zamanda ayırt edici olmalıdır
- Kişi adı marka olabilir Örneğin
Kemal Tanca
- Başkası
da aynı isimde marka sahibi olmak istiyor Örneğin Faruk Güllüoğlu markası
tanınmış bir marka başkasının da ismi Faruk Güllüoğlu ve bu ismi marka
olarak kullanmak istiyor burada önemli nokta
eğer senin tescilin diğer ile bağlantıyı kesmiş ise sen bunu
kullanabilirsin Örneğin Bursalı Faruk Güllüoğlu deyip Faruk Güllüoğlu
markası ile bağlantıyı kesmiş olmalısın Bunun dışındaki durumlarda markaya
tecavüz durumu oluşur
- Serdar Kale, Sergen Yalçın markasını
futbol topu markası için tescil ettirmek istiyor Yani başkasının adına
tescil ettirebilir miyiz ?
- İsim ve soyisim mutlaktır kişilik hakkıdır
O yüzden başkasının adını kullanmak için o kişiden izin almak gerekir izin
vermezse tescil ettiremem
- Nusret
başlangıçta ayırt ediciliği az bir markaydı kullana kullana ayırt
ediciliği arttı
- Dönerci Ali Usta ve Dönerci Ali Efendi markalarına
baktığımızda Dönerci Ali Usta markası ayırt ediciliği zayıf bir markadır
Bu sebeple iki marka benzerliği küçük ibarelerle kaldırdığı için ayırt
ediciliği ortaya koyar yani Dönerci Ali Efendi markası tescillenir ve
tecavüz oluşmaz
- Fırfır adlı dönerci markası
ayırt ediciliği kuvvetli bir markadır.
- bir
başkası Dönerci Fırfır isimli bir marka oluşturamaz Çünkü Fırfır adlı
dönerci markası ayırt ediciliği kuvvetli bir markadır
- Maslahat isimler marka olabilir Örneğin
Halikarnas Balıkçısı
- Sözcükler
marka olabilir sözcük öbekleri marka olabilir Örneğin ‘’as for more’’
- ‘’Akşama babacığım Ülker
getir’’ Burada
sözcük öbeklerini uzun olmasına engel yoktur fakat akılda kalmayacağı için
pek tercih edilmez
- Şekiller marka olabilir sicilde açık,
kesin gösterilmeli ayırt edici olmalıdır
- Marka:
- Marka tescil ettiren: Adidas A.Ş
- Uçak markası olarak uçak simgesi tercih
edemezsin. Ayırt edici olmalıdır Coca Cola da ise cam şişe kadın
vücudundan esinlendiği için ayırt edicidir.(sadece anlamsız cam şişe
olsaydı bunu kullanamazdı)
- Salt sadece renkler marka
olarak verilemez
- Bir çizim içinde renk marka
olabilir Örneğin Mora boyanmış Bir Martı çizimi gibi
- Milka'nın
lila rengi milka markası ile özleşmiş ayırt edicilik sonradan kazanılmış
artık başkalarının o rengi aynı veya benzer sektörde kullanması
mümkün değil
- Harfler müstakil olarak tescil ettirilemez.Bunun dışında marka
olabilir.
Örneğin M harfini tescil ettiremezsin ama ADL bir markadır
ayırt edicidir
- Sesler marka olabilir ayırt edici ve notaya dökülmelidir Örneğin Fenerbahçe marşı
- Kokular ayırt edici özelliği varsa
kimyasal olarak formalize edilebiliyorsa tescil edilebilir
- Örneğin
Tenis topu için taze biçilmiş çim kokusu adlı bir marka tescil
ettirilemez mahkeme kararı bu yöndedir mahkeme kararı ayırt edici
olmadığını savunarak bu markanın tescilini reddetti
- Burada bakılan husus ise o koku mal veya
hizmete benzer mi
- Eğer koku,mal veya hizmet ile benzer değilse tescil ettirilebilir Örneğin Tenis topu markası olarak lavanta
kokusunu tescil ettirebilirsin
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder