- Hukuki işlem :Hukuk
iyi sonuca yönelmiş irade beyanıdır. iki unsuru vardır:
- irade
beyanı ve hukuki sonuç doğurma
- Örneğin
sözleşmeler
- İdari işlem:
idarenin tek yanlı iradesiyle karşı tarafın rızasına ihtiyaç olmaksızın
idare hukuku alanında hukuk düzeninde meydana getirdiği
değişikliklerdir
- Dolayısıyla
burada da bir irade beyanı vardır
- Idari
işlem de bir hukuki işlemdir
- Özel hukukta hukuki işlem tarafların irade uyuşması
ile olur tek taraflı işlemde
bile karşı tarafın kabulü gerekir
- Özel hukukta
taraflar eşittir
tarafların kişisel yararı vardır
- idari işleme baktığımızda amaç
kamu yararının sağlanmasıdır tarafların eşitliği kişisel çıkarır söz
konusu değildir Kamu gücü ayrıcalığı vardır İdarenin tek taraflı irade
beyanı vardır
- idari işlem yasal düzenlemelerde
tanımlanmamıştır.
- İdari
işlem dava türü belirlenirken İdari
yargılama usulü kanununun da düzenlenmiştir ama idari işlemin ne
olduğu hiçbir yasal düzenleme de açıklanmamıştır
- idari işlem doktrinde ve
yargı içtihatlarında tanımlanmıştır ancak yasal düzenleme de yer
almaz
- idari işlemden bahsedebilmek için irade beyanının idareye ait olması gerekir(
merkezden yönetim yer b.y.y. hizmet b.y.y.’nin hukuk düzeninde değişiklik
yaratan idare beyanı olmalı
- İdare
hukuku alanı diye neden sınırlandırıyoruz?
- çünkü
idarelerin de tıpkı özel hukuk kişileri gibi idare hukuku alanı dışında
özel hukuka tabi işlemleri söz konusu olabilir. Mesela tarafı idare olan
iş sözleşmeleri.Sözleşme özel hukuka tabi olur.Dolayısıyla idare hukukunun
organik unsurunu oluşturan budur.
- İki
açıdan işlem değerlendirilir : organik ve maddi açıdan
- Organik açıdan değerlendirin dediğimizde işlemi yapan
organa bakmalıyız örneğin bir işlem yasama organı tarafından o işlem
yapıldıysa organik açıdan yasama işlemi olarak isimlendirilir. İşlem yada
karar yargı organı tarafından yapılmışsa organik açıdan yargı kararı
deriz.işlem idare tarafından yapılmışsa organik açıdan işlem idari işlem
olarak isimlendirilir
- Maddi
açıdan işlemi nitelendirirken ise işlemi yapan organın dışında işlemin
içeriğine bakılır.İşlem hangi alana özgü ona bakılır
- Organik açıdan baktığımızda işlemi yapan makamın idare olması
- Maddi açıdan baktığımızda idare fonksiyonu/işlevine özgü olması
gerekir
- İdari
işlem idari yargıda görülmelidir
- Yasama yada yargı organının da idari işlem yapması mümkün müdür?
- TBMM
nin fonksiyonu yasama fonksiyonudur.Fakat kanun dışında parlamento
dediğimiz işlevi vardır
- Yargı
içtihatları TBMM başkalığının yasama
fonksiyonu dışında idari işleme ilişkin işlemi varsa bu işlem maddi
(içerik) bakımından idari işlem kabul edilir der ve denetler.(idari
yargıda denetler) (örn TBMMde sözleşmeli çalışan hekim)
- Yargılama
fonksiyonu:Yasama organınca çıkartılan usul kanunlarına göre bir
uyuşmazlığın bir mahkeme tarafından görülmesi ve çözümlenmesidir.Bizde
usul kanunu medeni yargılama usulune , ceza yargılama usulu , idari
yargılama usulu ve anayasa mahkemesinde bireysel başvuruya ilişkin yasal
düzenleme vardır
- Yargılama
fonksiyonu bir uyuşmazlığın yargılama usulune ilişkin yasalarla bağımsız
mahkemede çözülmesi(mah kararı)
- İdari
işlemde bir karardır
- Yargı
organlarının yargı kararlarına ilişkin denetimi gene o usul kanununda
düzenlenmiştir
- Yargı
organlarınca verilen kararın denetimi nasıl gerçekleşeceği yargı
organlarınca belirlenmiştir
- Yargılama fonksiyonuna ilişkin işlem değilse idare fonksiyonuna
ilişkin ise bu işlem maddi açıdan idari işlemdir.
- Özel hukuk kişileri idari işlem tesis edebilir mi?
- İdari
işlem yapmak aslında kamu gücünden yararlanmayı sağlar.Kamu gücünün
kaynağı Anayasa m6dır.
- Merkez
Bankası Anonim Şirketi özel hukuk hükümlerine tabi özel hukuk tüzel
kişiliği ama öte yandan bu tür işlemleri idari işlem kabul ediyor(Maddi
bakımdan)(organik bakımdan olmaz)
- İDARİ YARGI
- İdare
ve vergi mah
- BİM
- Danıştay
28 Şubat 2019 Perşembe
İDARE HUKUKU-İDARİ İŞLEM NOT 1
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder